• Przedmiotowe Ocenianie

        • Przedmiotowe Ocenianie z RELIGII (PO)

           

          1. ZASADY PRZEDMIOTOWEGO OCENIANIA Z RELIGII W SZKOLE

                      Ocenianie jest źródłem informacji o osiągnięciach i motywacji ucznia do postępów w nauce. Jeśli uczeń rozumie i współuczestniczy w ewaluacji swych postępów, wówczas wartościowanie jego osiągnięć posiada również wielką wartość wychowawczą. Oceniając uczniów, odnoszę się przede wszystkim do osiągnięć przedstawionych w podstawie programowej z religii.

                      Nauczyciel ustala, co uczeń wie, potrafi, jakie jeszcze wymagania powinien spełnić, w czym może jeszcze mu pomóc. Celowość informacji zakłada wartościowanie aktualnego poziomu edukacyjnego ucznia oraz zmotywowanie jego potrzeby zdobywania wiadomości, postaw i umiejętności.

          W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:

                      Obiektywność − zastosowanie jednolitych norm i kryteriów ocieniania.

                      Jawność − podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia (rodzicom na ich zapotrzebowanie lub, gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).

                      Instruktywność − wskazanie na występujące braki.

                      Mobilizacja do dalszej pracy.

          Prowadzenie zróżnicowanych form i rodzajów kontroli:

                      Kontrola wstępna (dokonanie diagnozy wiedzy i umiejętności w początkowej fazie kształcenia).

                      Kontrola bieżąca (sprawdzanie w trakcie trwania procesu kształcenia).

                      Kontrola końcowa (dotyczy zakończonego etapu kształcenia).

                      Kontrola dystansowa (zbadanie trwałości wyników po pewnym okresie od zakończenia procesu).

          Metody kontroli i ocen:

                      Konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się książką, ćwiczenia praktyczne, kontrola graficzna, obserwacja uczniów w toku ich pracy itp.).

                      Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego (kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych).

          Sposoby oceniania:

          Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.

          Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:

                      Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.

                      Zainteresowanie przedmiotem.

                      Stosunek do przedmiotu.

                      Pilność i systematyczność.

                      Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.

                      Postawa.

                      Przedmiot oceny z religii zawiera kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze. W wartościowaniu oceny z religii nauczyciel uzupełnia dydaktyczny zakres oceny wymiarem duszpasterskim. Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.

          Ocenie podlegają:

                      Pisemne prace kontrolne- sprawdzian minimum 3 razy w ciągu roku, obejmujące więcej niż trzy jednostki lekcyjne, zapowiedziane, co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, sprawdzane przez nauczyciela do dwóch tygodni. Ponadto kartkówki- zakres ich materiału powinien obejmować nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał podstawowy. Pisemne prace kontrolne są do wglądu uczniów, a rodziców na ich zapotrzebowanie. Nauczyciel ma prawo do niepodawania terminu prac kontrolnych, jeżeli uczniowie dezorganizują proces oceny osiągnięć.

                      Odpowiedzi ustne objęte zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji.

                      Aktywność w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp. ( 3 plusy=5, tak samo działa to w drugą stronę 3 minusy=1)

                      Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa, kontrolowana na bieżąco.

                      Pacierz-modlitwa: ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

                      Zeszyt: sprawdzany według ustaleń nauczyciela; przynajmniej jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.

                      Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.

                      Zaangażowanie w przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości szkolnych o charakterze religijnym m. in. jasełka, zaangażowanie w przygotowanie gazetek szkolnych, udział w konkursach religijnych- ŻAK.

          Ilość ocen:

                      W ciągu jednego semestru nauczyciel wystawia każdemu uczniowi, co najmniej trzy oceny cząstkowe.

          Poprawianie:

                      Promuje się systematyczne ocenianie w ciągu semestrów połączone z możliwością poprawiania. W wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach pooprawianie może odbywać się bezpośrednio przed wystawianiem oceny semestralnej lub końcoworocznej. Przeprowadza się je według ustaleń osób zainteresowanych w terminie i z zakresu wskazanego przez nauczyciela religii z zastosowaniem formy pisemnej lub ustnej.

                      Uczeń może być niesklasyfikowany z religii, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie edukacji.

                      Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

                      Przy wystawieniu oceny śródrocznej i rocznej przyjmuje się zastępujące zasady:

                      Ocena nie będzie miała charakteru średniej arytmetycznej ocen cząstkowych; znaczący wpływ mają przede wszystkim oceny uzyskane (w semestrze lub w ciągu całego roku szkolnego) z prac kontrolnych, dłuższych wypowiedzi, referatów, o ile prezentacja ich przejmie formę wypowiedzi ustnej oraz innych form pracy o charakterze samodzielnym. Uczeń, który przystąpi do olimpiady czy konkursu religijnego i pomyślenie ukończy, co najmniej etap szkolny, będzie mógł uzyskać podniesienie oceny końcoworocznej o jeden stopień.

                      Oceny cząstkowe − semestralne i końcoworoczne − według skali: celujący (6), bardzo dobry(5), dobry (4),  dostateczny (3), dopuszczający (2), niedostateczny (1).

          OCENIANIE SPRAWDZIANÓW WEDŁUG SKALI:

          100%               CELUJĄCY

          99%-90%        BARDZO DOBRY

          89%-75%         DOBRY

          74%-50%         DOSTATECZNY

          49%-30%         DOPUSZCZJĄCY

          29%-0%           NIEDOSTATECZNY

          B. USTALENIE WYMAGAŃ PROGRAMOWYCH W OBRĘBIE POSZCZEGÓLNYCH POZIOMÓW ORAZ ZASTOSOWANIE ICH W OKREŚLONYCH OCENACH OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

           

          Ocena NIEDOSTATECZNA

          Katechizowany:

          - Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.

          - Wykazuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.

          - Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.

          - Odznacza się zupełnym brakiem umiejętności stosowania wiedzy.

          - Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.

          - Prezentuje rażąco niepoprawny styl wypowiedzi.

          - Nie wykazuje się znajomością pacierza.

          - Nie posiada zeszytu, podręcznika i książki ćwiczeń lub dość często nie przynosi ich na lekcję.

          - Lekceważy przedmiot.

          - Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.

          - Wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych.

          - Opuszcza lekcję religii.

          - Inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną.

          2. Wymagania konieczne

          Uwarunkowania osiągania oceny DOPUSZCZAJĄCEJ

          Katechizowany:

          - Opanował konieczne pojęcia religijne.

          - Prezentuje luźno zestawione wiadomości programowe.

          - Prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności.

          - Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.

          - Brak mu podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.

          - Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.

          - Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu.

          - Prowadzi zeszyt i książkę ćwiczeń.

          - Ma problemy ze znajomością pacierza.

          - Wykazuje poprawny stosunek do religii.

          - Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą.

          3. Wymagania podstawowe

          Uwarunkowania osiągania oceny DOSTATECZNEJ

          Katechizowany:

          - Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.

          - Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.

          - Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.

          - Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela.

          - Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.

          - W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.

          - Cechuje go mała kondensacja wypowiedzi.

          - Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.

          - W zeszycie lub w książce ćwiczeń ucznia są sporadyczne braki notatek, prac domowych.

          - Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.

          - Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dostateczną.

          4. Wymagania rozszerzające

          Uwarunkowania osiągania oceny DOBREJ

          Katechizowany:

          - Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.

          - Opanował materiał programowy z religii.

          - Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.

          - Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska podane przez nauczyciela.

          - Stosuje wiedzą w sytuacjach teoretycznych i praktycznych podanych przez nauczyciela.

          - Podczas wypowiedzi nie popełnia większych błędów stylistycznych.

          - Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.

          - W zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe.

          - Podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy i inne)i korzysta z nich.

          - Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.

          - Jest zainteresowany przedmiotem.

          - Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.

          - Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.

          - Stara się być aktywnym podczas lekcji.

          - Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobrą.

          5. Wymagania dopełniające

          Uwarunkowania osiągania oceny BARDZO DOBREJ

          Katechizowany:

          - Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.

          - Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.

          - Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.

          - Właściwie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska bez ingerencji nauczyciela.

          - Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.

          - Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.

          - Cechuje go pełna znajomości pacierza.

          - Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.

          - Aktywnie uczestniczy w religii.

          - Jego postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.

          - Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.

          - Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego. Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.

          - Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą.

          6. Wymagania ponadprogramowe

          Uwarunkowania osiągania oceny CELUJĄCEJ

          Katechizowany:

          - Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.

          - Wykazuje się wiadomościami w 100% opanowanymi w programie nauczania religii własnego poziomu edukacji.

          - Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.

          - Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.

          - Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.

          - Angażuje się w prace pozalekcyjne, np. gazetki religijne, montaże sceniczne, jasełka, pomoce katechetyczne itp.

          - Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.

          - Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.

          - Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.